در چه شرایطی زن مجاز به عدم تمکین است؟
نوشته شده توسط : ریحانه

در چه شرایطی زن مجاز به عدم تمکین است؟

 

طبق قانون، زن در شرایط خاصی مجاز به سرپیچی است. این شرایط عبارتند از:

 

زمانی که مرد خانه مناسب و مستقلی به گفته زن فراهم نکرده باشد. در چنین مواردی زن می تواند از خانه شوهر خارج شود. مورد دیگر این است که زن در خانه شوهر احساس ترس، ضرر مالی یا عزت کند. در این گونه موارد، زن می تواند تا زمانی که شوهر خانه مناسبی برای او مهیا نکرده است، از خانه شوهر خارج شود و دیگر برنگردد. ; یک زن می تواند از صمیمیت اجتناب کند. طبق قانون نفقه چنین زنی محفوظ است و مرد باید نفقه چنین زنی را بپردازد. خروج از خانه، در صورت نیاز به درمان. در چنین مواردی زوجه می تواند خانه را ترک کند. زن می تواند برای فرایض شرعی مانند اقامه نماز یا حج بدون اذن شوهر از خانه خارج شود. در حالی که نفقه او به عهده شوهر خواهد بود. اگر پزشك نزديكي را براي زن حرام كرده باشد و يا در حال حائض بودن زن باشد، مجاز به عدم تمكين است. اگر زن داده شود، زن می تواند از خانه مرد خارج شود. در این مواقع مرد باید در خانه مورد تایید همسرش زندگی کند. البته زن موظف به اطاعت از وظایف شوهر است.

 

چگونه یک مرد می تواند از نافرمانی شکایت کند؟

 

در مورد نحوه شکایت مرد از عدم تمکین همسرش باید گفت که مرد ابتدا باید در اولین جلسه دادگاه ثابت کند که همسرش بدون اجازه او از خانه خارج شده است. اما قبل از هر اقدامی باید آدرس دقیق محل سکونت زن به دادگاه ارائه شود تا اخطاریه حضور زن در دادگاه ارسال شود. در صورت عدم ارائه آدرس دقیق محل سکونت زن و عدم ارسال اخطاریه طبق روال قانونی، رسیدگی دادگاه مشمول حکم نخواهد بود.

 

البته ابلاغ باید کاملا قانونی و واقعی باشد. ابلاغ قانونی به این معناست که فاصله اطلاع رسانی تا رسیدگی به شکایت نباید کمتر از پنج روز باشد. ابلاغ واقعی به این معناست که ابلاغ دادگاه باید دستی خوانده یا توسط یکی از بستگان وی داده شود. یا اخطاریه به محل سکونت وی الصاق می شود.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: